ŠKOLSKÝ PORADENSKÝ TÝM
Výchovný poradce a metodik prevence: Mgr. Jitka Jurzykowská
Konzultační hodiny: Středa a čtvrtek 13:45 – 14:30 hod.
Zvláštností naší školy je péče o studenty se specifickými vývojovými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) a studenty tělesné postižené. Spolupráci s rodinou a vyučujícími především jazyků zajišťuje výchovná poradkyně.
Další důležitou oblastí výchovného poradenství na naší škole je komplexní program primární prevence sociálně patologických jevů, realizovaný od roku 1997 výchovným poradcem a koordinátorem školní prevence ve spolupráci s celým pedagogickým sborem. Cílem minimálního preventivního programu „Škola bez drog“ je vést žáky ke zdravému sebevědomí, správnému sebehodnocení, k poznání sama sebe, k zvládnutí stresů a zátěžových situací, k dovednosti řešit své problémy bez pomocí návykových látek, k zodpovědnosti za zdraví své i ostatních a k vytváření eticky vhodných postojů a způsobů chování (viz. Minimální preventivní program).
Náplň práce výchovného poradce:
- pečovat o žáky se speciálními vzdělávacímí potřebami a o žáky nadané
- sledovat legislativu týkající se vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků
- ve spolupráci s třídními učiteli seznámit příslušné pedagogy s problematikou těchto žáků
- koordinovat a zprostředkovávat metodickou a odbornou pomoc v případě žáků doporučených k integraci
- projednávat vhodná podpůrná opatření, pomůcky a intervencí s PPP, SPC a s rodiči, realizovat podpůrná opatření
- řešit prospěchové, výchovné a osobní problémy žáků formou individuálních pohovorů, skupinových pohovorů
- koordinovat přenos informací o chování, prospěchu a problémech žáků mezi třídním učitelem a ostatními zainteresovanými pedagogy a mezi třídními učiteli a rodiči (zákonnými zástupci)
- v případě nutnosti zajišťovat odborné služby psychologa, PPP, SVP
Náplň práce metodika prevence:
- cílem prevence sociálně patologických jevů je vytvořit ve škole takové prostředí, aby se minimalizoval výskyt sociálně patologických jevů jak u jednotlivců, tak u skupin
- vést žáky ke zdravému životnímu stylu, výchově ke zdraví, osobní a duševní hygieně, zdravé výživě a pohybovým aktivitám
- rozvíjet komunikační a sociální dovednosti žáků, schopnost řešit mezilidské vztahy
- bránit proti manipulaci, zlepšit schopnosti žáků racionálně se rozhodovat v otázkách sociálně patologických jevů a odolávat negativnímu tlaku vrstevníků
- vytvářet přátelské a spolupracující třídní kolektivy, rozvíjet toleranci, sebedůvěru a sebeúctu jedince v rámci kolektivu třídy
- zajistit maximální informovanost rodičů v oblasti výchovy a vzdělávání žáků, vytvářet vztahu partnerství mezi školou, rodičem a žákem
- zajistit další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování studentů
Kariérový poradce: Mgr. Lucie Kantorová
Konzultační hodiny: Pátek 10:45 – 12:45 hod.
Systém kariérního poradenství staví na vstřícném přístupu a profesionalitě stejně, jako veškerá činnost školy, jenž plní stanovené cíle výchovně vzdělávacího procesu. Usilujeme o všestranný rozvoj osobnosti našich žáků tak, abychom z nich vychovali sebevědomé mladé lidi připravené pro aktivní život.
Kariérový poradce působí jako podpora žáků školy při hledání budoucího zaměření vzdělávání a profesní orientace, a to včetně žáků s potřebou podpůrných opatření, žáků ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání a žáků nadaných. Kariérovým poradcem je pedagogický pracovník školy. Připraví a zrealizuje s žáky měsíčně dvě individuální setkání, která povedou k objevování jejich zájmů, preferencí, předpokladů a vhodných směrů vzdělávání a profesní orientace směřující k výběru povolání při vstupu na trh práce.
Setkání nejsou jedinou náplní práce kariérového poradce. Vedle samotných setkání se věnuje dalším činnostem:
- doporučování vhodných informačních zdrojů a vhodných poradenských subjektů v návaznosti na žákovu situaci a poradenské potřeby,
- příprava pro vstup na trh práce (příprava na pracovní pohovor, pomoc, konzultace při zpracování CV),
- poradenství v oblasti mobility a profesních příležitostí v zahraničí,
- komunikace s rodiči, včetně skupinového poradenství pro žáky a rodiče,
- identifikace nadání/potenciálu každého žáka a podpora a vzdělávání pedagogických pracovníků v problematice podpory nadání, tvorba školního systému identifikace a podpory nadání, komunikace a sdílení informací s ostatními školami a partnery v daném tématu,
- podpora žáků s potřebou podpůrných opatření/se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků ohrožených předčasným ukončením studia při výběru povolání,
- podpora žáků nadaných,
- spolupráce s krajskými institucemi, organizacemi a firmami při realizaci průřezového tématu Člověk a svět práce na školách a podpoře při vstupu na trh práce, realizace exkurzí, spolupráce s ÚP ČR a poradenskými pedagogickými pracovišti,
- Spolupráce s vysokými školami nejen v regionu, ale v celé ČR – prezentace VŠ ve škole, informace o dnech otevřených dveří na VŠ, návštěva veletrhu VŠ Gaudeamus v Brně,
- Spolupráce s koordinátory spolupráce se zaměstnavateli na identifikaci zaměstnavatelů pro odborné praxe, zpětná vazba žáků na odborné praxe, návštěvy odborníků z praxe ve výuce.
Školní psycholog: Mgr. Daria Gociek
Konzultační hodiny: Čtvrtek 14:00 – 15:00 hod. Je možno se obracet prostřednictvím emailu psycholog@tria-tr.cz a telefonu 604 478 167
Školní psycholog se soustředí především na následující činnosti:
-
péče o žáky s potřebou podpůrného opatření prvního stupně dle potřeby i dalších stupňů
-
individuální konzultační činnost dle aktuálních potřeb
-
pracuje se žáky, pedagogy i rodiči. Dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a etickým kodexem školního psychologa. Školní psycholog spolupracuje se specializovanými školskými a dalšími poradenskými zařízeními, zejm. pedagogicko-psychologickými poradnami, dále se zařízeními a institucemi zdravotnickými a sociálními, s orgány státními i nestátními, s organizacemi péče o děti a mládež apod.
-
Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.) Skupinová a komunitní práce s žáky. Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod. Podpora spolupráce třídy a třídního učitele. Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání. Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí. Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.